Debiteurenadministratie is de administratie die te maken heeft met verlopen facturen en het voorkomen daarvan. Dus de mailtjes of gesprekken die je hebt met de klant om te melden dat een factuur verlopen is, het inschakelen van een incassobureau en alle eventuele stappen die daarop volgen. Simpel gezegd is het de administratie waarbij je achter je geld aangaat als je het niet op tijd krijgt. Je kan ook een professional inschakelen om dat voor je te doen.
Zowel voor het bedrijf als de laat betalende klant is debiteurenadministratie geen pretje. Voor de bedrijfsvoerder komt er een hoop tijdsverspilling en stress bij kijken. Stress is ook iets dat de klant zal ervaren, maar die krijgt ook extra kosten en misschien ook een slechte naam. Als er in zijn bedrijfsrapporten staat dat hij continue schuldeisers achter zich aan heeft, zal hij geen vertrouwen of nieuwe klanten meer winnen.
Moet je debiteurenadministratie uitbesteden?
Debiteurenadministratie uitbesteden is een keuze. Over het algemeen is het slim om dat te doen als je een groter bedrijf met veel klanten hebt. Hoe meer klanten, hoe groter de kans dat er een paar zijn die niet uitbetalen. Als jij steevast iedere twee weken achter vijf laatbetalers aan moet, kost dat veel te veel tijd. Als je nog maar een heel klein bedrijf hebt en nog steeds in heel dicht of persoonlijk contact komt met je klanten, dan kan uitbesteden naar verhouding duur zijn. Het kosten-baten plaatje ziet er dan anders uit. Bovendien kan het voor een vertrouwde klant heel naar overkomen als je een extern persoon dit soort klusjes laat doen. Dat kan koel overkomen en weer slecht zijn voor jullie zakelijke relatie.